woensdag 24 juni 2026

Geestesziektes

Door google (AI)

Een geestesziekte (psychische aandoening of psychiatrische stoornis) is een aandoening die iemands denken, stemming, gedrag of vermogen om met anderen om te gaan ernstig beïnvloedt. Het is vaak het resultaat van een combinatie van biologische, psychologische en sociale factoren

Soorten geestesziekten

De geestelijke gezondheidszorg deelt aandoeningen in hoofdgroepen in, zoals: Stemmingsstoornissen: Zoals een depressie of bipolaire stoornis.

Angststoornissen: Extreme, aanhoudende angst of paniek die het dagelijks leven in de weg staat.

Psychotische stoornissen: Waarbij men het contact met de realiteit (deels) verliest, zoals bij schizofrenie.

Persoonlijkheidsstoornissen: Hardnekkige patronen in gedrag en denken, zoals borderline.

Ontwikkelingsstoornissen: Waaronder ADHD en autisme.

Oorzaken Psychische aandoeningen ontstaan meestal door een samenspel van factoren. Erfelijke aanleg speelt vaak een rol, in combinatie met triggers uit de omgeving (zoals langdurige stress, trauma of ingrijpende levensgebeurtenissen) en de biologische werking van de hersenen (zoals de balans van neurotransmitters).

Door Henk Staats

Er even bij stilstaan dat ik een geestesziekte heb. Best wel bijzonder. Anders zijn dan de gemiddelde Nederlander.  Je kunt schizofrenie dan ziek noemen. Of zien als iets unieks.  Ziek is het als je er niet mee kunt omgaan. Bijzonder is het. En als je het hebt geaccepteerd en als je door bijvoorbeeld de medicatie de negatieve symptomen onder de knie hebt. Dan is het even geen ziekte meer. Zonder medicatie gaat het niet ? soms wel en vaker niet.

De GGZ en al die geestesziektes zien als ziek zijn. Het maakt mensen natuurlijk wel uniek. Kan ik mezelf zien als ziek ? Vaker niet dan wel. Naast schizofrenie zijn er natuurlijk veel meer geestesziektes. Het begin van dit stukje gaat daarover. Ik weet bijvoorbeeld ook heel goed wat een angststoornis is. 

In mijn leven veel mensen met een geestesziekte tegengekomen. Ik zie ze als unieke mensen die anders zijn dan het gemiddelde.  Ik heb ook niet snel last van bijvoorbeeld hun afwijkende gedrag. Vind het best wel leuk. Mensen die in hun gedrag afwijken van wat normaal is.  En er is meer dan.  Als je het hele verhaal kent oordeel je niet meer en…...  

Mezelf zien als geestesziek ?  Dat doe ik ook niet meer. Proud to b e a schizo en trots op nog veel meer. Ik ben authentiek en bijzonder.  Zo zou iedereen met wat een geestesziekte wordt genoemd over zichzelf moeten denken. Ook wel weten dat het niet altijd meevalt en het niet altijd een feestje is.

Probeer het ziek zijn maar even los te laten denk ik dan. Leer er mee om te gaan en vier elke dag dat je anders mag zijn.  Ooit een Normaal mens ontmoet ? En ? beviel het ?

maandag 22 juni 2026

mogelijkheden en onmogelijkheden

Een praatje met een mede pensionado. Hij vertelt over zijn jaren voor het pensioen. Ontslag en bijstand. Het is even wennen en het is na een tijdje genoeg. Nu pensioen en hij heeft geen zin om het anders te gaan doen. Wel meer te besteden dan in de bijstand maar hij heeft er geen zin in. Genoeg is genoeg. De tering naar de nering zetten is dan belangrijk. Niet iedereen kan dat.

Een gesprekje in de inloop. Iemand doet naar vermogen een paar uurtjes in de week vrijwilligerswerk. Soms wil hij meer maar dan weten dat hij zichzelf dan zal tegenkomen. De onmogelijkheden van zijn brein en van zijn mens zijn. Elke dag weer moet hij daar rekening mee houden.

Mijn eigen onmogelijkheden. Telkens weer kom je jezelf dan tegen. Beter is dan om een stapje terug te doen. Beter voor mezelf en beter voor de manier waarop men mij ziet : -). En met een glimlach. Weten dat er meer is dan het oppervlakkige en weten dat het oppervlakkige soms de wereld regeert.

De titel van dit stukje en de mogelijkheden en onmogelijkheden van het mens zijn. De mogelijkheden en onmogelijkheden van ons brein. De mogelijkheden die het systeem biedt of juist niet biedt.

Hoe dit per persoon verschillend kan zijn. Schizofrenie zien als een ernstige ziekte en dan moet je met veel rekening houden. En dan wordt dat rekening houden heel normaal en weet je niet anders meer.

Veel meegemaakt in het leven en veel verhalen gehoord van mensen die vastliepen in het systeem en vastliepen door hun brein. De onmogelijkheden van hun eigen brein en de onmogelijkheden van het systeem.

Vrede op aarde is dan weer een onmogelijkheid van het systeem. Of is het een onmogelijkheid van de mens.  Samen en ook dat hoort er bijna niet meer bij. Ikke en ikke staat steeds meer centraal en is ook heel normaal geworden.  

Wieter goan en ontwikkeling. Of is het een beetje evolutie.  Maar steeds weer gaat het om meer welvaart en vergeten we weer dat er meer is dan. Ik schrijf een stukje over welvaart en welzijn en hoe een groeiende welvaart niet automatisch meer welzijn is. Je vindt het in mijn blog. Welvaart en welzijn. 50 jaar geleden het thema van een les op de MAVO waar ik op zat. Ik ben het nooit vergeten. Is het nu ook nog een les op de middelbare school ? Geen idee..

Horen bij de zwakkeren en dan weet je dat je niet aan alles mee kunt doen. Gelukkig hoeft dit ook niet en wil ik dit ook niet altijd. Blij met de inloop en blij met het feit dat ik daar mezelf mag zijn. Ook dat brengt weer onmogelijkheden met zich mee en natuurlijk met een glimlach.

Levend in een rijk land en al die voordelen die dit heeft. Vooral vergeleken met leven in de arme landen.  Ik geniet er elke dag weer van. Onmogelijkheden hebben mag en er is gelukkig veel ruimte voor.

Ieder mens is perfect of ieder mens is dit niet. Ik denk het laatste. Als we perfect zouden zijn. Dan is het vrede op aarde. Dan is er nog veel meer.

Roeien met de riemen die je hebt. Rekening houden met wat je kunt en niet kunt. Gewoonweg rekening houden met… Gelukkig is daar in ons landje ruimte voor. Blij mee  

woensdag 17 juni 2026

museum van de geest

De menselijke geest is het ontastbare centrum van ons innerlijk leven, waaronder emoties, intellect, creativiteit en bewustzijn vallen. Het stelt ons in staat om te denken, voelen en de wereld te begrijpen.

Een geestesziekte, ook wel psychische aandoening of psychiatrische stoornis genoemd, is een aandoening die wordt gekenmerkt door afwijkende denkpatronen, emoties, en gedrag. Dit heeft vaak een aanzienlijke invloed op het dagelijks functioneren van een persoon.


Een paar weken geleden een bezoekje gebracht aan het museum van de geest in Haarlem. Het vroeger dolhuys.  Over geestelijk ziek zien en geestelijk gezond zijn. Met een audiotour kun je een figuurlijke tocht maken door de geschiedenis van de menselijke geest en de psychiatrie. Een tochtje door een aantal kamers met veel voorwerpen die je zonder die audiotour weinig zal zeggen. Een nummer en dan hoort bij elk nummer een verhaal en dan wordt het wat duidelijker.


De software van de mens denk ik dan met een glimlach. Alles wat je niet vast kunt pakken. Je kunt bewustzijn niet vastpakken. Net als intellect en creativiteit. In de computerwereld heb je het over de software en de hardware. De hardware is alles wat je echt kunt vastpakken. De software zijn de programma’s en kun je niet vastpakken. Bij de mens is het de geest en het lichaam. 

 

De mens met zijn software en hardware. Het lichaam en de geest. Het lichaam kun je vastpakken en de geest niet.  De geest kan ook heel persoonlijk zijn of is heel persoonlijk. Het maakt ons allemaal uniek…..  

Ons brein en wat er uit voortkomt. Ook in het museum. Een plaatje van onze hersenen en al onze menselijke eigenschappen. Kan het ?  de wiskundeknobbel en de talenknobbel. Waar vind je die in je hersenen?   Weet men het inmiddels of is het nog steeds een vraagteken ?

Geestesziekte komen ruimschoots aan bod. Zelf ook geestesziektes hebben. Of de diagnose hebben. Schizofrenie en een (sociale) angststoornis. Het komt terug tijdens de audiotour en dan de vooruitgang zien. Het is snel gegaan.

 

In de laatste zaal de jaren 70 van de vorige eeuw. Rebellie. Van patiënt naar client. Baas in eigen brein. Een valiumvrije vrijdag. De week van de psychiatrie en de breingeindag. Allemaal jaren 70 en wieter goan.  Ik heb begin deze eeuw tijdens de week van de psychiatrie een paar keer de breingeindag bijgewoond. De rebellie was er niet meer…. Die week is nu verleden tijd.

 

Ook diagnoses kom je dus tegen in het museum.. Hoe belangrijk de diagnose voor de behandelaar is en dan de pilletjes die daarbij kunnen horen. Of horen. 

 

En dan 2026 met het vele praten en de ervaringsdeskundigheid. Eigenlijk zijn we allemaal ervaringsdeskundig. Soms kun je er ook anderen mee helpen en dan krijgt ervaringsdeskundigheid pas echt een waarde. 

Rebellie en psychiatrie. Geen pillen willen kan bij de ziekte horen zegt de psychiater dan. Ik weet in 5 minuten wat iemand mankeert. Het kan jaren duren voordat de client dat inziet en het met me eens is. Of dat anno 2025 nog zo is ? Geen idee. Afscheid genomen van de ggz en genoeg is genoeg.

Een geestesziek en nu even met een glimlach : -)  Zelf doe ik niet aan diagnoses. Ik hou wel van mensen die afwijkend gedrag vertonen of laten zien. Authentiek en oorspronkelijk. Zolang ze er een ander geen pijn mee doen. Zelf de diagnose schizofrenie en : -)  Proud te be a schizo.

dinsdag 16 juni 2026

als we doorgaan zoals we doorgaan

Iemand maakt zich zorgen om de kwaliteit van de zaadcel en de eicel. Hoe gaat het verder met het voortbestaan van de mens. De kwaliteit van die zaadcel en eicel wordt slechter en slechter.

Ik zet nu even te kijken naar een programma over spermadonoren en al die kinderen die er mee verwekt worden. Het is er al.  En goed zaad is zeldzaam.

Je zorgen maken over het feit dat we met veel te veel zijn. Misschien zijn we dat veel te veel wel nodig om te kunnen overleven. Een SF film en fictie…..  De zaadcel is bijna uitgestorven. Die enkele man die nog wel goede zaadcellen heeft….  En dan de eicel…. Het wordt een strijd.

8 miljard mensen en dat vinden sommigen veel te veel. Voorspellingen en dan is het een kwestie van geduld. Rustig wachten op de dag…….

De bekende Nederlander Maarten van Rossem (o.a. voorzitter jury de slimste mens) vindt dat de Nederlander meer kinderen moet nemen. Voor het landsbelang meer en meer moet. Het geboortecijfer holt achteruit en achteruit. Alleen nog bevolkingsgroei door de mensen van buiten die naar ons landje komen. De politiek hoor je er verder niet over. Jammer en helaas ?

Ik zie hoe we onszelf vergiftigen. Alleen maar omdat het niet genoeg mag zijn. Economische groei moet. Ten koste van alles. Of het echt ten koste van alles is ? Dan soms twijfel en wel steeds minder twijfel.

Het is code geel en dat kan al heel snel code rood of erger code zwart worden. En dan……

We hebben het druk met van alles en nog wat en vergeten echt te kijken en we vergeten en vergeten nog veel meer. Tot het op een dag echt te laat is en de weg terug is afgesloten.

Als we zo doorgaan zoals we doorgaan. Dan is het een kwestie van geduld. Die 8 miljard mensen wordt dan heel snel minder en minder. Van mij mag het. Veel beter voor de aarde en veel beter voor nog veel meer.

Een superrijke Amerikaan wil naar Mars. Waarom ? De enige manier om het in de toekomst te overleven ? Of is het iets anders ? Geen idee en wie het weet mag het zeggen. Ik vind het gekte en meer is het niet.

De voortplanting van de Nederlander. Meer Nederlanders die sterven dan er worden geboren. Doe je plicht en plant je voort. 1 van de redenen waarom we op aarde zijn.  Nog niet zo lang geleden kwam de pastoor langs als er een paar jaar geen kinderen werden geboren. Misschien wordt het weer tijd voor die pastoor.

Alleen de sterkere mensen krijgen nog kinderen. En uiteindelijk worden kinderen zeldzaam en zeldzamer.

Ouder worden betekent niet automatisch een betere gezondheid. Voor de zaadcel en eicel niet. Of ben ik nu weer veel te somber.

De mens heeft nog miljoenen jaren toekomst op aarde. Doemdenken en maak er maar 1000 jaar van. En als we zo doorgaan zoals we doorgaan…. Dan is 100 jaar toekomst al heel lang.  Alweer doemdenken.

Zijn wij een zegen of een straf ? Een straf zijn voor de natuur en voor de planten en dieren ? Of heeft de mens een toegevoegde waarde en dan maken we het leven voor de planten en dieren iets leuker……  Geen idee…….  We mogen er zijn en meer ook niet……

maandag 15 juni 2026

kritisch

 Soms kijk ik kritisch in de spiegel en ben ik even minder blij met mezelf. Gelukkig zijn er dan altijd verzachtende omstandigheden. Niet alles in mijn leven ging van een leien dakje. Het was vallen en weer op staan en vooral doorgaan met ademhalen. 

Weten dat niet alles wat ik deed goed is geweest en wat ik doe goed is. Weten dat ik alleen maar naar vermogen mijn best kon doen. Zelfs dat lukte niet altijd of lukt niet altijd en alweer verzachtende omstandigheden. 

Het leven was niet altijd lief voor me. Vaak lukt het me dan ook om de kritische blik los te laten en dan zie ik een grote glimlach en zie ik dat doorzetten loont. Ik ben er nog en dat is al heel wat. 

De perfecte mens moet nog geboren worden. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen en zo kan ik nog wel even doorgaan en met een glimlach. 

Kritisch zijn moet. Waarom ? Soms geen idee en gelukkig vaker wel. Perfectie kan het streven zijn en dan moet je af en toe kritisch naar jezelf kijken. Niet alleen daarom natuurlijk. Streven naar beter kan een hele leuke eigenschap zijn en dan helpt het om af en toe kritisch te zijn. 

Kritisch kijken naar het systeem is ook nodig. Ook daar mag je anders over denken. De mens zien als dom als ik kritisch naar ons systeem kijk. Als ik kritisch naar steeds meer moet kijk. Dan kan ik meer moet alleen maar dom vinden. 

Niet altijd natuurlijk. Ik denk even aan het feit dat we steeds ouder worden. De medische wetenschap is door ons streven naar meer tot veel meer in staat dan vroeger. En dat vroeger is dan ook nog niet zo lang geleden. Dan kun je stellen dat we goed bezig zijn. Wat 20 jaar geleden een dodelijke ziekte was kun je nu overleven. Wat nu een dodelijke ziekte is kan over 20 jaar niets meer voorstellen. 

Kritisch zijn op het systeem. Is het systeem goed en zijn we niet tot iets anders in staat ?  Twijfel.  Het is natuurlijk al een heel oud systeem. Het kapitalisme wordt door sommigen zo oud als de mensheid genoemd. Het is ook het sterkste systeem en heeft al vele stormen overleefd. En zal nog vele stormen overleven. 

Geen reden om stil te blijven staan en geen reden om niet kritisch te zijn. De mens is de enige soort die soms of is het vaak zijn eigen leefomgeving duurzaam vernietigd. Ook waar en een goede reden om er tegenin te gaan. 

Ik vocht tegen de wet en de wet won. Dan is het leuker en verstandiger om het gewoon te accepteren : -)  En ik ben niet altijd verstandig en vind het ook leuk om er kritisch over te schrijven en om er kritisch naar te kijken. 

Kritische mensen zijn nodig. Om als samenleving verder te komen en misschien ook wel om het als mensheid te overleven. 

Niet kritisch zijn kan natuurlijk vele voordelen hebben. Gewoon meedoen aan meer moet en ook kun je daar je leven van maken. Dan kun je een rijk leven hebben. Rijk als het om bezit en geld gaat. Sommige mensen zijn zo arm. Het enige wat ze hebben is geld…….

Mijn leven en als het anders was gelopen. Als ik in sommige opzichten meer opvoeding had gehad en een beetje meer begeleiding. Dan was ik misschien niet zo kritisch of minder kritisch geweest. Naar mezelf toe en naar het systeem toe. Altijd : -) of is het : -(


zondag 14 juni 2026

Verschillen moeten er zijn

Allemaal dokter willen worden en/of bijvoorbeeld naar de universiteit en weten dat het systeem dat niet aankan en vastloopt.  Allemaal praktisch opgeleid en ook dan kan het vastlopen. Verschillen zijn dan heel erg belangrijk. Gelukkig is dat ook zo.

We kunnen niet allemaal superintelligent zijn. We kunnen niet allemaal superdom zijn. Gelukkig mogen we allemaal anders intelligent zijn. Het is nodig voor veel en wat dan ook.

Politiek is ook zoiets. Het bestaat en het mag er zijn. Soms wat minder blij met politiek. Allemaal op dezelfde golflengte kan leuker zijn. Strijd moet er echter zijn. Ook dat komt door verschillend moeten we zijn. Soms is er geen respect voor de verschillen die er zijn als het gaat om politiek. Jammer en helaas.

Dezelfde golflengte is dan niet meer dan een mooie droom. En misschien moet het ook een mooie droom blijven.

Verschillen moeten er zijn. Ik denk even aan de musjes in mijn tuin en hoeveel verschillen zijn er dan ? Geen idee en voor mij zijn ze allemaal hetzelfde. Dat heb ik soms ook met mensen. Alle Chinezen lijken op elkaar. En andersom. Voor Hen zijn we ook allemaal hetzelfde.

Verschillen moeten er zijn. Ook voor de manieren waarop we het systeem hebben ingericht. Die verschillen zijn de laatste jaren/eeuwen wel wat kleiner geworden. Er is maar 1 soort van samenleven en dat is het kapitalisme. Jammer en meer dan jammer.  Of het echt jammer is ? Ja. Het sterkste systeem overleeft alle stormen en dan is het kapitalisme het sterkste systeem. Er zijn gelukkig nog een paar andere manieren overgebleven. Klein en dapper. Blij mee.

Houden van de vrijheid die je in ons landje hebt. Je mag zijn wie je bent en je mag zijn !  Hetero, homo, lesbisch en nog veel meer. Het mag. Of ik het daarmee eens ben ? Eigenlijk wel en een volmondig ja.  Wel wat moeite met die regenboogvlag. Waarom men dan een speciale vlag nodig heeft. Geen idee.  Natuurlijk ook niet meer dan een mening.

Vrijheid en zo mag je politiek links zijn. Zo mag je politiek rechts zijn. Of gewoon het midden. Persoonlijk wel wat meer moeite met de extremen.  De gulden middenweg blijft voor mij dan de nummer 1.   Samen moeten we het doen. De sterkeren die zorgen voor de zwakkeren. Jammer genoeg wordt dit ook als politiek gezien.

Respect wel belangrijk vinden. Waarom de ander afwijzen omdat. Waarom de ander idioot vinden omdat.  Waarom niet gewoon accepteren dat de ander het anders ziet. Waarom niet ?  Geen idee waarom het niet kan. Mens zijn denk ik dan en vaak iets meer.

Dromen van een mens die geen politiek meer nodig heeft. Die als het gaat om veel op dezelfde golflengte zit. Of dat kan ? Ik denk het niet. Verschillen moeten er zijn. En mogen er ook zijn. Meestal blij met de democratie. Ook omdat ik zie hoe het is in landen zonder democratie…….. Ook zien dat het wel kan.

Het blijft voor mij belangrijk. Vinden dat de ander anders mag zijn. Dat de ander en vul zelf maar in. Dat ik anders mag zijn en dat ik en vul zelf maar in.  Het is ook nodig !  Ook daar kun je weer anders overdenken maar van mijn kant altijd alle respect.

zaterdag 13 juni 2026

de maand van het licht

Juni zien als de maand van het licht. Ook omdat de langste dag in deze maand valt. Hoe ik hou van het licht. Of juni mijn favoriete maand is ? Nu even wel. Houden van de maanden van het jaar en niet echt een voorkeur hebben. Of : -)

De langste dag en het begin van de zomer. Elk jaar beleef ik dit weer bewust en dat al een aantal jaren. Jaren geleden bij warme dagen in de tuin met een halve liter bier wachten op de eerste sterren. De tijd bewust beleven. Nu doe ik het zonder bier.

Hoe het licht per maand kan verschillen. De donkere en de lichte maanden. En altijd buiten willen zijn. Ik ga natuurlijk niet ’s avonds en in het donker buiten zitten. In de zomermaanden veel meer en langer licht en dan kan het wel.

De juni maand en altijd genieten. Hoe het eigenlijk elke maand genieten kan zijn : -)  De zomer en het begin. De hele warme dagen en de mooie avonden die er altijd op volgen. Laat het dan maar overdag heet zijn. Weten dat ik dan tot zonsondergang kan genieten van.

Niet altijd een feestje natuurlijk. Leven en de dood die er dan bij hoort. Vorige jaar overleed mijn oudste zus in het weekend van de langste dag. Ze had er vrede mee en wist dat het eraan zat te komen. En ze was gelovig. En dan is het gewoon wat het is.

Dromen van sterven en wanneer ? Dan hoop ik altijd maar dat ik in de zomer mag sterven en dat het mooi weer mag zijn. Van het licht naar het licht gaan. Meer is het voor mij niet. Weten dat het vaak veel meer kan zijn.

Elke dag een beetje meer licht. Tot de langste dag en dan worden de dagen weer langzaam korter. Het zijn dan vooral de avonden waar ik het aan merk. Soms ook in de ochtend. Vanochtend even om half vijf wakker en ik zie het licht worden.

Soms wil ik wel weer een keertje van zonsopgang tot zonsondergang wakker zijn. In de winter gebeurt dat vaak. In de junimaand nooit.  Herinneringen heb ik er wel aan. Werken op het boerenland en bij zonsopgang beginnen. Ook omdat het later op de dag te warm is voor. Ik heb het in mijn tienertijd gedaan.

De ploegendienst en de fabriek. En dan om 6 uur mogen beginnen. Om kwart over vijf op fietse.  Of de nachtdienst. Om 6 uur vrij en.  Ook herinneringen.

Het werken op het land. Voor de meerderheid nog niet zo lang geleden de werkelijkheid. En dan van zonsopgang tot zonsondergang op het land. Ook omdat er verder nog niet zoveel was.   Zo is er natuurlijk nu veel meer en werken op het land hoeft ook niet meer zoveel. De meerderheid mag het anders doen.

De junimaand en de zonnewende. Midzomernacht. Soms wordt het nog gevierd. Zelf vier ik het op mijn eigen manier ook elk jaar een beetje. Eind volgende week is het weer zover. Het belooft weer een mooie warme dag te worden. Gevolgd door een mooie avond. Ik blijf tot de eerste sterren buiten. Als ik het mag beleven.

Nu is de junimaand even mijn favoriete maand en de zomer mijn favoriete jaargetijde.  In september is het weer anders. Net zoals december met de kortste dag. De wisseling van de jaargetijden en ik wissel een beetje mee.

Houden van het licht en het donker. Ik doe het al jaren heel bewust. Blij dat ik daar de ruimte voor heb en kan nemen. Weten dat het voor anderen weer anders kan zijn. Of is.  

Geestesziektes

Door google (AI) Een geestesziekte (psychische aandoening of psychiatrische stoornis) is een aandoening die iemands denken, stemming, gedr...