Door google (AI)
Een geestesziekte (psychische
aandoening of psychiatrische stoornis) is een aandoening die iemands denken,
stemming, gedrag of vermogen om met anderen om te gaan ernstig beïnvloedt. Het
is vaak het resultaat van een combinatie van biologische, psychologische en
sociale factoren
Soorten
geestesziekten
De
geestelijke gezondheidszorg deelt aandoeningen in hoofdgroepen in, zoals:
Stemmingsstoornissen: Zoals een depressie of bipolaire stoornis.
Angststoornissen:
Extreme, aanhoudende angst of paniek die het dagelijks leven in de weg staat.
Psychotische
stoornissen: Waarbij men het contact met de realiteit (deels) verliest, zoals
bij schizofrenie.
Persoonlijkheidsstoornissen:
Hardnekkige patronen in gedrag en denken, zoals borderline.
Ontwikkelingsstoornissen:
Waaronder ADHD en autisme.
Oorzaken
Psychische aandoeningen ontstaan meestal door een samenspel van factoren.
Erfelijke aanleg speelt vaak een rol, in combinatie met triggers uit de
omgeving (zoals langdurige stress, trauma of ingrijpende levensgebeurtenissen)
en de biologische werking van de hersenen (zoals de balans van
neurotransmitters).
Door Henk Staats
Er even bij stilstaan dat ik een
geestesziekte heb. Best wel bijzonder. Anders zijn dan de gemiddelde
Nederlander. Je kunt schizofrenie dan
ziek noemen. Of zien als iets unieks.
Ziek is het als je er niet mee kunt omgaan. Bijzonder is het. En als je
het hebt geaccepteerd en als je door bijvoorbeeld de medicatie de negatieve
symptomen onder de knie hebt. Dan is het even geen ziekte meer. Zonder
medicatie gaat het niet ? soms wel en vaker niet.
De GGZ en al
die geestesziektes zien als ziek zijn. Het maakt mensen natuurlijk wel uniek.
Kan ik mezelf zien als ziek ? Vaker niet dan wel. Naast schizofrenie zijn er
natuurlijk veel meer geestesziektes. Het begin van dit stukje gaat daarover. Ik
weet bijvoorbeeld ook heel goed wat een angststoornis is.
In mijn leven
veel mensen met een geestesziekte tegengekomen. Ik zie ze als unieke mensen die
anders zijn dan het gemiddelde. Ik heb
ook niet snel last van bijvoorbeeld hun afwijkende gedrag. Vind het best wel
leuk. Mensen die in hun gedrag afwijken van wat normaal is. En er is meer dan. Als je het hele verhaal kent oordeel je niet
meer en…...
Mezelf zien
als geestesziek ? Dat doe ik ook niet
meer. Proud to b e a schizo en trots op nog veel meer. Ik ben authentiek en
bijzonder. Zo zou iedereen met wat een
geestesziekte wordt genoemd over zichzelf moeten denken. Ook wel weten dat het
niet altijd meevalt en het niet altijd een feestje is.
Probeer het
ziek zijn maar even los te laten denk ik dan. Leer er mee om te gaan en vier
elke dag dat je anders mag zijn. Ooit
een Normaal mens ontmoet ? En ? beviel het ?